Milline on 4-5-aastase lapse normaalne kõne?
- Laps mõistab täiskasvanu teksti, kuid selle mõistmisel on oluline lapse enda kogemus.
- Lapse hääldus hakkab lähenema keelenormile. Puudu võib olla veel /r/ häälik.
- Lapsel võib esineda üksikuid raskusi pikemate sõnade ja konsonantühendite hääldamisel.
- Laps suudab jutustada lihtsat jutukest, rääkida päevasündmustest ning osaleda dialoogides.
- Laps kasutab jutustamisel peamiselt lausete ahelat (sidendeid ja, või, ja siis vms).
- Laps on kuulnud ja mäletab mitmeid muinasjutte ja lastejutte, mida ta suudab oma sõnadega jutustada.
- Laps oskab leida ja nimetada, mis on pildil valesti.
- Laps saab aru naljast.
Kuidas lapsega suhelda?
Millal vajab laps logopeedilist abi?
- Kui laps ei saa aru esitatud küsimustest ja korraldustest.
- Kui lapsele ei meeldi kuulata jutukesi.
- Kui laps ei suuda vestluses püsida teemas.
- Kui laps hääldab valesti mitut häälikut.
- Kui lapse laused on lühikesed ja grammatiliselt ebatäpsed.
- Kui lapse lauses on vale sõnajärg või puudub tegusõna.
- Kui sõnatähendused pole lapsel välja kujunenud (tool – istu siia).
Milliseid kõneravi.ee harjutusi lapsega teha?
- Kuuldud lause ja pildi seostamine
- Nimetamata sõna leidmine
- Lause kordamine
- Leia liigne 1 (teema loodus, heliga)
- V-häälik sõna algul (järelekordamine)
- L-häälik sõna algul (järelekordamine)
- R-häälik sõna algul (järelekordamine)
- S-häälik sõna algul (järelekordamine)
- Õ-häälik sõna algul (järelekordamine)
- J-häälik sõna algul (järelekordamine)
- Minimaalpaarid nr 2 (foneemikuulmine)
- Minimaalpaarid nr 3 (foneemikuulmine)
Häälikuanalüüsi oskuse kujundamiseks:
- Esimese tähe määramine sõnas 1 (täishäälikud)
- Esimese tähe määramine sõnas 2 (kaashäälikud)