4-5-AASTANE LAPS

Milline on 4-5-aastase lapse normaalne kõne?
  • Laps mõistab täiskasvanu teksti, kuid selle mõistmisel on oluline lapse enda kogemus.
  • Lapse hääldus hakkab lähenema keelenormile. Puudu võib olla veel /r/ häälik.
  • Lapsel võib esineda üksikuid raskusi pikemate sõnade ja konsonantühendite hääldamisel.
  • Laps suudab jutustada lihtsat jutukest, rääkida päevasündmustest ning osaleda dialoogides.
  • Laps kasutab jutustamisel peamiselt lausete ahelat (sidendeid ja, või, ja siis vms).
  • Laps on kuulnud ja mäletab mitmeid muinasjutte ja lastejutte, mida ta suudab oma sõnadega jutustada.
  • Laps oskab leida ja nimetada, mis on pildil valesti.
  • Laps saab aru naljast.

 

Kuidas lapsega suhelda?

 

 

Millal vajab laps logopeedilist abi?
  • Kui laps ei saa aru esitatud küsimustest ja korraldustest.
  • Kui lapsele ei meeldi kuulata jutukesi.
  • Kui laps ei suuda vestluses püsida teemas.
  • Kui laps hääldab valesti mitut häälikut.
  • Kui lapse laused on lühikesed ja grammatiliselt ebatäpsed.
  • Kui lapse lauses on vale sõnajärg või puudub tegusõna.
  • Kui sõnatähendused pole lapsel välja kujunenud (tool – istu siia).

 

Milliseid kõneravi.ee harjutusi lapsega teha?
  • Kuuldud lause ja pildi seostamine
  • Nimetamata sõna leidmine
  • Lause kordamine
  • Leia liigne 1 (teema loodus, heliga)
  • V-häälik sõna algul (järelekordamine)
  • L-häälik sõna algul (järelekordamine)
  • R-häälik sõna algul (järelekordamine)
  • S-häälik sõna algul (järelekordamine)
  • Õ-häälik sõna algul (järelekordamine)
  • J-häälik sõna algul (järelekordamine)
  • Minimaalpaarid nr 2 (foneemikuulmine)
  • Minimaalpaarid nr 3 (foneemikuulmine)

Häälikuanalüüsi oskuse kujundamiseks:

  • Esimese tähe määramine sõnas 1 (täishäälikud)
  • Esimese tähe määramine sõnas 2 (kaashäälikud)