3-4-aastased lapsed: kõne arendamine
Soovitame 3-4-aastaste laste kõne arendamiseks alustada järgmistest harjutustest:
1. Minimaalpaarid (foneemikuulmine) 01/02/03/04
See harjutus sobib foneemikuulmise arendamiseks või kontrollimiseks, kas lapsel võib sellega probleeme olla.

2. Liigne pilt 02 (helita)
See harjutus sobib sõnavara, üldnimetuste ja arutlusoskuse arendamiseks.
Nimeta koos lapsega piltidel nähtut. Arutlege koos, milline pilt ei sobi teistega kokku, mis on ülejäänud piltidel ühist ja millisesse kategooriasse võiks üksik pilt kuuluda.

3. Sõnaühendi mõistmine 01/02
See harjutus aitab lapsel seoseid luua ja sõnavara arendada.
Soovitame viia lapsega läbi lühivestlusi piltidel nähaolevate olendite, esemete või nähtuste kohta.

4. Asjade kasutamine
See harjutus arendab asjade kasutuseesmärkide mõistmist.
Soovitame viia lapsega läbi lühivestlusi piltidel nähaolevate asjade kohta.

5. Kuuldud lause mõistmine 01
See harjutus arendab kõnetaju.
Aruta lapsega lause loogilisuse üle ja ütle talle vale vastuse korral õige vastus.

5-7-aastased lapsed: üldarengu toetamine
Soovitame 5-7-aastaste laste üldarengu toetamiseks alustada järgmistest harjutustest:
1. Riimiritta mittesobiv sõna
See harjutus treenib lapse häälikanalüüsi ja riimide tuvastamise oskust.
Seda harjutust saab lihtsamalt teha ka nii, et laps loeb suurelt kirjutatud sõna ning Sina loed pärast seda kõik valikvastused lapsele ette ja too valib sõna, mis ei riimu.

2. Esimese tähe määramine sõnas 01 (täishäälikud) ja 02 (kaashäälikud)
Need harjutused on abiks häälikanalüüsi ja lugemisoskuse kujundamisel.
Muuda sätetest tähed suurteks või väikesteks olenevalt lapse lugemisoskuse tasemest. Piira vajadusel ka valede vastuste arvu.
Kui Sa teed neid harjutusi terve rühmaga, siis palu lastel kordamööda arvuti juures õigele vastusele klikkimas käia.

3. Nimetamata sõna leidmine (kategooriad)
See harjutus treenib kõnemõistmist, keskendumist ja mälu.
Vali lapsele huvipakkuv teemakategooria. Lapsele kuvatakse seejärel vastava teema pildid ja mängitakse samaaegselt ette sõnad heli vormis. Üht pildile vastavat sõna ei kuule. Leia koos lapsega see pilt.

5-7-aastased lapsed: lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamine
Soovitame 5-7-aastaste laste lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamiseks alustada järgmistest harjutustest:
1. Kujundite joonistamine (kirjutamise eelharjutus)
See harjutus aitab kujundada käe õigeid liigutusi, mis on eeloskuseks tähtede kirjutamisel.
Soovitame seda harjutust teha puutetundliku ekraaniga seadmel.

2. Kuuldud ja loetud sõna alusel joonistamine
Selles harjutuses tuleb lapsel kuuldud või loetud sõnaga tähistatud olend, ese või nähtus puutetundlikku kasti joonistada.
Kui Sa teed seda harjutust terve rühmaga, siis palu lastel pilte kordamööda arvutisse joonistamas käia ja teistel need paberile joonistada.

3. Sõna lugemine 01/02 (ühe- ja kahesilbilised sõnad)
Nendes harjutustes peab laps pilti vaatama, sellel nähtu kõva häälega välja ütlema, sarnase kirjapildiga lühikesi sõnu lugema ja neist pildile vastava valima.
Muuda sätetest tähed suurteks või väikesteks olenevalt lapse lugemisoskuse tasemest. Piira vajadusel ka valede vastuste arvu.

4. Lühikeste sõnade kirjutamine 01/02/03/04
Nendes harjutustes peab laps kuuldud ja loetud sõna nutipliiatsi, sõrme või hiirega ekraanile kirjutama.
Sa võid sõna enne kinni katta ja pärast vastuse kirjutamist nähtavaks teha. Soovitame enne sõna näitamist paluda lapsel ise hinnata, kas ta kirjutas sõna õigesti. Vea või kahtluse korral saab ta kirjutatud sõna üle vaadata.
Kui Sa teed neid harjutusi terve rühmaga, siis palu lastel sõnu kordamööda arvutisse kirjutamas käia ja teistel need paberile kirjutada.

5. Kuuldud sõna trükkimine 01 (lihtsad sõnad)
See harjutus, kus stiimuliteks on kuuldud sõna ja pilt, arendab kirjutamisfunktsiooni.
Kui see harjutus on lapsele raske, siis soovitame teha ärakirja võimalusega harjutusi: Ärakiri 01/02 (lihtsad sõnad).

Algkoolilapsed: lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamine
Soovitame algkoolilaste lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamiseks alustada järgmistest harjutustest:
1. Lühikeste sõnade kirjutamine 01/02/03/04
Nendes harjutustes peab laps kuuldud ja loetud sõna nutipliiatsi, sõrme või hiirega ekraanile kirjutama.
Sa võid sõna enne kinni katta ja pärast vastuse kirjutamist nähtavaks teha. Soovitame enne sõna näitamist paluda lapsel ise hinnata, kas ta kirjutas sõna õigesti. Vea või kahtluse korral saab ta kirjutatud sõna üle vaadata.
Kui Sa teed neid harjutusi terve klassiga, siis palu lastel sõnu kordamööda arvutisse kirjutamas käia ja teistel need paberile kirjutada.

2. Sõna tähendus 02 (pilt ja kiri)
Selles harjutuses peab laps lugema pildi all toodud sõnad ette ja pildile vastava sõna valima.
Piira vajadusel valede vastuste arvu.

3. Sõna lugemine 01/02 (ühe- ja kahesilbilised sõnad) ja 04 (kolmesilbilised sõnad)
Nendes harjutustes peab laps pilti vaatama, sellel nähtu kõva häälega välja ütlema, sarnase kirjapildiga lühikesi sõnu lugema ja neist pildile vastava valima.
Piira vajadusel valede vastuste arvu.

4. Sõnataju 01/02/03/04/05
Nendes harjutustes peab laps pilti vaatama, sellel nähtu kõva häälega välja ütlema, sarnase kirjapildiga lühikesi sõnu lugema ja neist pildile vastava valima.
Piira vajadusel valede vastuste arvu.

Põhikoolilapsed: lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamine
Soovitame põhikoolilaste lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamiseks alustada järgmistest harjutustest:
1. Terviku osad
Selles harjutuses loeb õpilane läbi sõnad ja leiab selle, mis ei sobi pildil nähtuga kokku. Harjutus arendab funktsionaalset lugemisoskust ja aitab õppida nimisõnade tähendusi.
Piira vajadusel valede vastuste arvu.

2. Käänded 02 (erinevad käänded), 03 (omastav ja sisseütlev) ja 04 (mitmuse osastav)
Need harjutused aitavad kinnistada käänete tundimist ja treenivad lugemisoskust.
Piira vajadusel valede vastuste arvu.

3. Sõnaühendi õigekiri 01/02/03/04/05/06/07/08
Need harjutused arendavad sõnaühendite õigekirja ja lugemisoskust.

4. Pöördkonstruktsioonid
See harjutus treenib lausetaju. Õpilane loeb lauseid, arutleb nende tähenduse üle ja valib pildiga sisuliselt sobiva lause.

Alg- ja põhikoolilapsed: õigekirjaoskuse arendamine
Soovitame alg- ja põhikoolilaste õigekirja arendamiseks alustada järgmistest harjutustest:
1. B või P (lause tasand) 01/02 ja B või PP (lause tasand)
Need harjutused treenivad B ja P õigekirja.
Neid harjutusi saab keerulisemaks teha, kattes vastused kinni ja paludes õpilasel kirjutada õige vastus paberile.

2. D või T (lause tasand) 01/02 ja D või TT (lause tasand)
Need harjutused treenivad D ja T õigekirja.
Neid harjutusi saab keerulisemaks teha, kattes vastused kinni ja paludes õpilasel kirjutada õige vastus paberile.

3. G või K (lause tasand) 01 ja G või KK (lause tasand)
Need harjutused treenivad G ja K õigekirja.
Neid harjutusi saab keerulisemaks teha, kattes vastused kinni ja paludes õpilasel kirjutada õige vastus paberile.

4. Sõnaühendi õigekiri 05/06 (I ja J)
Need harjutused treenivad I ja J õigekirja.

5. Suluta kaashääliku pikkused 01 (L või LL), 02 (M või MM), 03 (N või NN), 04 (R või RR) ja 05 (S või SS)
Need harjutused arendavad foneemianalüüsi oskust, erinevate häälikute pikkuste taju ja õigekirja tundmist.
